Teorija o gasu

User avatar
widanovic
Site Admin
Posts: 384
Joined: 27 Apr 2011 23:29

Teorija o gasu

Post by widanovic »

Naziv LPG je skraćenica od engleske reči Liquefied Petroleum Gas. Širom sveta je poznat kao mešavina nižih zasićenih ugljovodonika propana (C3H8) i butana (C4H10) kao izuzetno kvalitetno i ekološko prihvatljivo gorivo. U malim količinama sadrži propen, buten i pentan. Prve veće količine LPG-a su dobijene u SAD-u iz prerade sirove nafte oko 1910. godine, kada su ga koristili za rezanje metala, a zatim, kroz organizovane sisteme snabdevanja, za potrebe domaćinstva i industrije. Od 1920. godine počinje njegova primena kao goriva u vozilima, da bi u Drugom svetskom ratu LPG bio jedno od glavnih goriva za vozila u nedostatku benzina. Zbog njegove prednosti prevoz u tečnom, a potrošnja u gasovitom stanju dovelo je do sve većeg korišćenja širom sveta. Već više od pedeset godina LPG ima značajno mesto u mnogim nacionalnim sistemima. Njegova izuzetna svojstva kao jedinstvenog izvora toplotne energije, koji je ekološki vrlo prihvatljiv, te je tražen kao specifična sirovina u petrohemijskoj industriji, osigurala su mu široko područje primene, koje se stalno proširuje na nova područja, uporedo sa industrijskim razvojem društva. Prvi potrošači bila su domaćinstva, koristeći LPG kao gorivo, a nakon njih su se pojavili industrijski potrošači, jer je ekonomska računica pokazala da je korišćenje LPG-a dva do tri puta jeftinije od većine klasičnih goriva.

• LPG se lako i ekonomično distribuira do potrošača;
• Ima efikasno sagorevanje, gori izvanredno čistim plamenom, a sastav produkata sagorevanja može biti potpuno definisan.
• Svi osnovni parametri pritisak, temperatura, kalorična vrednost, se lako kontrolišu i regulišu.
• Njegov koeficijent zapremanja skladišnog prostora, prema raspoloživoj energiji koju daje, znatno je veći od istog koeficijenta drugih goriva.
• Zbog malog procenta štetnih sastojaka sumpora idealno je gorivo za urbane sredine sa visokim aerozagađenjem.
• Energija koju daje odmah je upotrebljiva, bez pripremnih faza, a time i bez gubitaka.
• LPG je sastavljen od ugljendioksida sa tri odnosno četiri atoma ugljenika, hemijski je vrlo aktivan, te predstavlja značajnu sirovinsku bazu industrije sintzetičkih materijala.
Glavne karakteristike LPG-a vezane za sigurnost korišćenja su:
• LPG je teži od vazduha;
• Parni pritisak LPG-a je veći od parnog pritiska benzina. Zbog toga se LPG jedino sigurno skladišti u zatvorenim posudama pod pritiskom, izrađenim i opremljenim prema posebnim propisima;

Korišćenjem autogasa možete prepoloviti svoje troškove za 30% do 50% jer je autogas upola jeftiniji od benzina i dizela. Autogas ima oktansku vrednost između 90 i 110 oktana i energetsku vrednost između 25.5 megadžula po litru za čisti propan i 28.7 megadžula po litru za čisti butan. Većina LPG vozila su praktično dvostruka po pitanju goriva, tako da okretom prekidača i dalje možete voziti na benzin. Čin ugradnje je ustvari adaptacija na opremi za doziranje benzina motoru. Vrši se na karburatorskim i ubrizgavajućim motorima automobila, skutera, čamaca i agregata. Najmanje promene u tom sistemu su kod karburatorskih motora i motora sa jednom električnom diznom.
Pogodnosti korišćenja autogasa:
* smanjeno habanje cilindra
* duži vek ulja i svećica
* 30% do 50% niža cena
* jeftinije održavanje
* niža emisija toksičnih materija
* nema čvrstih nesagorelih čestica, kao ni sumpora ni olova u produktima sagorevanja
* u nekim zemljama na zapadu vlade dotiraju ugradnju autogas uređaja, jer investiraju u ekologiju i ekonomiju

Zbog velike temperaturne zavisnosti pritiska, da bi LPG smeša bila podjednako efikasna i zimi i leti sastav smeše je sezonski promenljiv. Međusobni odnos komponenti je promenljiv u širokom opsegu, od 3:1 (zimski meseci) do 1:7 (letnji meseci). Kod nas je dugo godina bila uobičajena jedna ista smeša i zimi i leti, 35%propana i 65% butana. Prema novom JUS-u u zimskim mesecima odgovara smeša 75:25, u prelaznim mesecima 45:55, dok u letnjim i do 12:88. U toplijim podnebljima je udeo propana manji: u Grčkjoj i Turskoj odnos je 20%:80%; u hladnijim podnebljima taj odnos je veći, u Nemačkoj 70%:30%, sa tendencijom da se koristi i 100% propan. Od sastava komponenti LPG-a zavisi i količina vazduha potrebnog prilikom sagorevanja u motoru, propan zahteva manje kiseonika.
LPG je lako isparljiv na atmosferskom pritisku. Zato se puni i skladišti pod pritiskom u čeličnim bocama i rezervoarima. Tečno agregatno stanje (tečna faza) LPG-a ima veliki koeficijent termičkog širenja pa se mora ostaviti dovoljan prostor za njenu parnu (gasovitu) fazu. To je razlog što se punjenje rezervoara u vozilu ograničava na oko 80% zapremine preko uređaja koji to regulišu. Ako bi se ignorisalo to ograničenje došlo bi do naprezanja rezervora, do njegove deformacije i zamora materijala i konstrukcije i na kraju do daleko kraćeg garantovanog veka trajanja (garantni rok je 10 godina).
Pritisak na kojem LPG prelazi u tečno stanje zove se pritisak isparenja ili napon pare i zavisi od sastava i temperature, približno 220 kilopaskala (2.2 bara) za čisti butan pri temperaturi od 20°C, i oko 2.2 megapaskala (22 bara) za čisti propan pri temperaturi od 55 °C.
LPG nije otrovan, ali je opasan i može dovesti do gušenja u zatvorenom prostoru prostim istiskivanjem vazduha. Kako smeša LPG nema svoj prirodan miris, da bi se blagovremeno otkrilo njegovo prisustvo LPG se odoriše - dodaje mu se gas ethanetiol (miris sličan kuvanom kupusu ili pokvarenim jajima).
Još neke pogodnosti su:
* nivo buke kod motora koji rade na autogas je znatno manji nego kod motora na dizel ili benzin
* ukoliko dođe do curenja gasa, TNG brzo isparava tako da ne postoji
opasnost od zagađenja zemljišta i vode, što nije slučaj kad su u pitanju dizel i benzin
* LPG se može dobiti prirodnim putem, kao dodatni proizvod kod gasnih eksploatacija

Autogas je u širokoj upotrebi u Italiji, Bugarskoj, Holandiji, Velikoj Britaniji, Rusiji, Ukrajini, Indiji. Japan u poslednje vreme beleži najveći porast automobila sa pogonom na gas. U Japanu sva TAXI vozila moraju imati pogon na gas. Na drugom mestu je Italija sa 1.200.000 automobila, zatim Holandija sa 800,000, Južna Koreja 790.000, Australija sa 530.000 vozila na gasni pogon. Na Tajvanu, na primer, veliki proizvodjači automobila u serijskoj proizvodnji ugrađuju motore sa pogonom na gas. U Kaliforniji, rezolucija o zaštiti prirode preporučuje osim električnog pogona, pogon vozila na autogas i metan. U javnom prevozu u Beču se zbog ekonomičnosti i uticaja na životnu sredinu već 30 godina koristi autogas. Beč sada ima 550 autobusa na gas. Neke Evropske zemlje beleže intenzivni rast broja automobila s pogonom na gas. Tako u Španiji vlasti su započele testiranje upotrebe gasa u javnom prevozu u Valjadolidu, gde je potpisan ugovor za prepravku 110 autobusa na gas, nakon čega će se projekat proširiti na 15 najvećih španskih gradova. U velikim gradovima istočne Evrope (Moskva, Kijev, Budimpešta, Prag) doneti su novi zakoni koji autogas tretiraju kao ekološko gorivo.
Sve većim zahtevima za očuvanjem prirode i strožijim normama koncentracije štetnih gasova u atmosferi, autogas bi trebao postati jedno od primarnih goriva budućnosti u autoindustriji.

izvori: lpgservice i internet
User avatar
stefanudrea
Senior
Posts: 192
Joined: 07 Jul 2011 17:05

Re: Teorija o gasu

Post by stefanudrea »

ja sad imam GPL i srecan sam.ovde u rumunja gas je 3.05 lei i benzin je 5.35 lei ako 1 euro je 4.2 lei mislite i vi koliko je bolje ovo.ali ovih dana sam nasao da je gpl jeftinj u srbija i idem da dopunim od kladusnica gde kosta oko 60 dinara na litara.videcu sad kad idem na put za jug i videcu kako radi srbski GPL.ako je dobar uzmem samo od srbija!
User avatar
stefanudrea
Senior
Posts: 192
Joined: 07 Jul 2011 17:05

Re: Teorija o gasu

Post by stefanudrea »

dobar je gpl u srbija i od sad kupim samo od tamo ali treba da idem u toku noc zato sto pre poludeli su ovih sa cigarete!
MasterMind
Junior
Posts: 11
Joined: 09 Jul 2011 01:39

Re: Teorija o gasu

Post by MasterMind »

Poruka uklonjena po želji administratora.
Last edited by MasterMind on 29 Sep 2011 21:13, edited 1 time in total.
User avatar
widanovic
Site Admin
Posts: 384
Joined: 27 Apr 2011 23:29

Re: Teorija o gasu

Post by widanovic »

Navedeni su izvori odakle je tekst....
Post Reply

Return to “LPG”