Metan kao alternativno gorivo

BRISK
Početnik
Posts: 3
Joined: 15 Jan 2013 13:03

Metan kao alternativno gorivo

Post by BRISK »

Obzirom da nema tema o metanu,
red je da se napise neka rec o ovom alternativnom gorivu...
Dakle, komprimovani prirodni gas (CNG) poznatiji kao metan,
je alternativno gorivo koje je naslo primenu u brojnim oblastima,
pa tako i u automobilskoj industriji.
Koristi se za pogon automobila, ali i privrednih i teretnih vozila,
a kada se promeni njegovo agregatno stanje,
kada se iz gasa prebaci u tecnost nastaje LNG - tecni metan,
koji se koristi i za pogon brodova.
Osnovna razlika izmedju metana i LPG-a, pored hemiskog sastava je i u tome sto se LPG komprimuje na 10 bara pritiska, dok je kod metana taj pritisak 20 puta veci, dakle 200 bara.
Razlika izmedju LPG i CNG sistema je u rezervoaru, koji je kod metana mnogo veci i tezi,
redjen od livenog gvozdja ili od skora od kompozitnih materijala.
Zapremina metanskih boca se meri u kilogramima, a tako i potrosnja.
Druga razlika je u cevima i isparivacu, zbog samog pritiska,
dok su dizne i ECU (kompjuterska jedinica) iste kod oba tipa alternativnih goriva.
Sto se potrosnje tice, vec sam napomenuo da se meri u kilogramima,
i jedan kilogram metana nadomescuje 2 litre konvencionalnog goriva.
Tako da ako vam auto trosi 10l benzina, trosice 5 kg metana.
Racunica je vrlo jednostavna, ako se uzme u obzir da je cena benzina skoro 140 dinara po litru,
dok je cena metana 100 dinara po kilogramu.
Otud taj ekonomski momenat isplativosti.
Na tu isplativost nepovoljno utice cena ugradnje metana koja je oko 800 evra ali i sam atest koji se krece od 150 do 250 evra.
Najskuplja stavka u CNG instalaciji je upravo rezervoar, koji cini preko 60% ukupne cene.
Takodje je nezgodno to sto ne postoje veci rezervoari od 15 kg,
pa nije toliko pogodan za velike potrosace,
ali ne odgovara ni malim gradskim automobilima,
jer su dimenzije samih boca ogranicavajuci faktor.
Iako uvek postoji varijanta da se stave dve manje boce umesto 1 velike.
Rezervoar zapremine 15 kg prazan tezi oko 100 kilograma,
i zauzima dosta mesta u prtljaznom prostoru,
sto mnoge ljude (pored relativno visoke cene) odgovara od ugradnje ovakvog sistema.
Jos jedan ogranicavajuci faktor, koji ce nadamo se uskoro biti resen,
je broj metanskih stanica u Srbiji.
Danas postoji 10ak stanica za tocenje metana u Srbiji,
ali postoje indicije da ce se taj broj uskoro povecati,
i da cemo konacno imati razvijenu infrastrukturu za ovaj vrlo isplativ ekoloski energent!

Return to “Metan”